DareGender er med i nyt undervisningsmateriale udviklet af Arbejdermuseet.
Arbejdermuseet har udviklet undervisningsmateriale henvendt til elever på udskolings- og gymnasieniveau med det formål at arbejde med ligestilling fra drenge og unge mænds perspektiv. Undervisningsmaterialet indeholder en podcast, som Loke Bisbjerg Nielsen fra DareGender medvirker i, samt en række artikler og film som på forskellig vis omhandler reaktioner på ligestillingsdebatten, kvindesyn, stereotyper, fascinationen af kontroversielle rollemodeller og vigtigheden af samtale. Derudover præsenterer undervisningsmaterialet mulige arbejdsmetoder og vejledninger til at skabe gode rammer for diskussionen om køn og ligestilling i klasselokalet.
I podcasten sætter Loke Bisbjerg Nielsen fra DareGender spørgsmålstegn ved, hvordan man kan udvide definitionen af maskulinitet:
”Vores budskab er, at vi vil nedbryde stereotyper og åbne op for friheden til at udfolde sig som den, man er.”
Mænd skal placeres som køn og synliggøres som identitet. Det kan blandt andet gøres gennem fri, åben og imødekommende dialog. Der skal være plads til at drenge og mænd kan øve sig i at italesætte alle slags tanker og følelser, ligesom det er vigtigt at vælge temaer som adresserer køn i bredden. Køn skal præsenteres som et værktøj til at forebygge mistrivsel, så særligt unge mænd klædes bedre på til at håndtere både forvirring og modgang.
Som et lavpraktisk redskab i klasseværelset anbefaler Loke Bisbjerg Nielsen dialogkort, der kan åbne op for samtalen ved at tage udgangspunkt i konkrete situationer, som den unge kan forholde sig til og beskæftiger sig med i det daglige. Det gør samtalen mere nærværende og relevant, og samtidig mindre abstrakt og polariserende.